Als de leerlingen binnenkomen staat de leerkracht bij de deur om hen welkom te heten. Iedere groep op De Morgenster start met ‘binnen is beginnen’. Er ligt altijd een opdracht of activiteit klaar zodat de leerlingen direct actief bezig kunnen zijn. Daarna volgt de dagopening: een bezinningsmoment waarbij even stil wordt gestaan bij de dag. Dat gebeurt door een gebed, lied en/of (bijbel)verhaal door de leerkracht of leerling(en). De dag wordt ook in deze vorm afgesloten, wederom een moment van bezinning dus.
‘Op De Morgenster geven we vanuit een christelijk perspectief samen betekenis aan de maatschappij in het nu en in de toekomst.’
Samen wordt het dagprogramma doorgesproken, dat ziet er voor elke groep anders uit. In groep 1 en 2 is de dag gevuld met allerlei activiteiten en spelvormen om de motorische, taal, reken- en sociaal emotionele ontwikkeling te stimuleren. In alle groepen bieden we Engels aan. Vanaf groep 3 staan in de ochtend de basisvakken centraal. Voor het thematisch werken volgen we de IPC-aanpak (International Primary Curriculum), waarbij de ontwikkeling van de onderzoekende, ondernemende en creatieve houding van de leerlingen centraal staat. Ook hebben de leerlingen twee keer per week gymlessen.