Onze speerpunten zijn:
- Basisvaardigheden
We bieden goed onderwijs in de basisvakgebieden: rekenen, spelling, taal en begrijpend lezen op basis van didactische principes. We werken met het expliciete directe instructie-model, waarbij activerende didactiek centraal staat, gericht op het geven van instructie en verwerking op ten minste drie niveaus. We leggen daarbij de nadruk op het zichtbaar maken van leren. Leerlingen ontdekken zo op welke manier ze het beste leren, hoe ze dat kunnen bereiken en wat het belang van de leerstof is.
- Thematisch werken (IPC)
Voor het ontwikkelen van de onderzoekende, ondernemende en creatieve houding van de leerlingen werken we thematisch. Hierbij integreren we taal, begrijpend lezen, wereldoriëntatie en digitale geletterdheid in het thema-aanbod. Voor de kleuters volgen we hiervoor Onderbouwd, voor groep 3 volgen we de thema’s uit Lijn 3 en vanaf groep 4 gebruiken we het International Primary Curriculum (IPC). Dit is een internationale aanpak voor basisonderwijs: leerlingen stellen zich de vraag wat ze al weten van een onderwerp, wat ze nog meer willen weten en hoe ze een antwoord op hun vragen kunnen vinden. Op deze manier wordt een beroep gedaan op allerlei moderne vaardigheden van leerlingen, zoals creativiteit, kritisch denken, samenwerken en informatie verzamelen. Met IPC wordt themagericht gewerkt en alle vakken van geschiedenis tot muziek, van aardrijkskunde tot creativiteit sluiten bij dit thema aan. Binnen ieder thema zijn leerdoelen vastgesteld en daarbinnen kan de leerling zelf kijken wat het wil onderzoeken, onder begeleiding van een leerkracht.
‘Kinderen zijn betrokken wanneer ze zelf bedenken wat ze willen onderzoeken en leren.’
- Burgerschapsvorming en sociaal-emotionele ontwikkeling (welbevinden)
Op de Morgenster werken we met het programma De Vreedzame school, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De klas en de school worden gezien als leefgemeenschap. Binnen deze leefgemeenschap krijgen de leerlingen een stem, ze worden gezien en gehoord en leren zo een democratisch burger te zijn. Vanuit deze mini-maatschappij hebben we een eigen leerlingenraad. In de Vreedzame School leren we de leerlingen om open te staan voor verschillen en hierin elkaar tegemoet kunnen komen, conflicten op een goede manier op te lossen en een bijdrage te leveren aan het algemeen belang. Verantwoordelijkheid voor jezelf en elkaar staan centraal. Kinderen ervaren dat ze ertoe doen. We werken hiermee aan een positief sociaal klimaat binnen de school. Dit bevordert niet alleen het plezier waarmee kinderen naar school gaan, maar zorgt ook voor een werkklimaat waarin leren mogelijk is. Daarnaast bieden we in groep 6 Rots en Water training voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en weerbaarheid en geven we dit in groep 8 een vervolg met het Marietje Kessels project. Voor individuele leerlingen is er het traject Boksend Opvoeden waarin zij leren omgaan met emoties en weerbaarheid.
‘Wij scheppen een veilig klimaat waarin kinderen opbloeien, zodat ze echt kunnen leren.’
- Cultuur- en leesonderwijs
Het cultuur- en leesonderwijs vinden we erg belangrijk. We werken hiervoor samen met de Stadkamer (voorheen Bibliotheek Zwolle). Heel bijzonder is dat we op de Morgenster een uitgebreide eigen bibliotheek hebben. We hebben een groot aanbod van kinderboeken en in alle groepen wordt elke dag (voor)gelezen. Met de Bibliotheek Op School leggen we een link tussen lezen en cultuur: niet alleen technisch lezen is belangrijk, maar ook het ervaren van leesplezier. We besteden veel aandacht aan onder meer de Nationale Kinderboekenweek en ander leesprojecten. Alle leerlingen krijgen maandelijks muziek van een vakleerkracht van MEC Muziek. Tevens besteden we veel aandacht aan kunsteducatie. In ons kunst- en cultuuronderwijs, wat zoveel mogelijk gekoppeld is aan de thema’s, werken we aan vakken als dans, drama, muziek, beeldende vorming en techniek. We huren regelmatig expertise in, waardoor er een divers aanbod ontstaat. Denk aan gitaarles, programmeren van robots, workshop drones of bruggen bouwen en striptekeningen maken.
- Talentontwikkeling
We laten de leerlingen hun talenten ontdekken. Jaarlijks voeren we vanaf groep 3 met de leerlingen een individueel talentgesprek en geven we samen de leerlingen ‘taal’ aan hun talenten. Deze talenten komen ook terug in het portfolio en bespreken we met ouders. We doen deze gesprekken elk jaar. Het is een mooi gesprek waarbij de leerling inzicht krijgt in zijn/haar talenten en de leerkracht de leerling nog beter leert kennen. Ook in ons aanbod spelen we in op de verschillende talenten van de leerlingen. Daarbij gaat het ons om talenten in de meest brede zin van het woord. Het gaat niet alleen om taal- of rekentalent maar ook om creatieve, culturele, motorische, sociale en onderzoekende talenten en praktische vaardigheden.