Onderwijs
Goed onderwijs staat op Kindcentrum De Morgenster centraal. We kijken goed hoe ieder kind zich het beste kan ontwikkelen. We werken met een jaarklassen-systeem waarbij leerlingen zoveel mogelijk bij leeftijdsgenoten in de groep zitten. Er is veel aandacht voor de groep maar ook voor de onderwijsbehoeften van de individuele leerling. Deze behoeften clusteren de leerkrachten in een groepsplan, zodat ze de lesstof hierop kunnen afstemmen. Het leerstofaanbod vindt plaats op meerdere niveaus. Leerlingen kunnen bij verschillende vakken in verschillende niveaugroepen zitten. We kiezen bewust voor korte klassikale instructie volgens het EDI model (Expliciete Directe Instructie). Daarna gaan de kinderen zoveel mogelijk op hun eigen niveau aan het werk. We proberen het leren zichtbaar te maken. Leren start met nieuwsgierigheid; we laten de leerlingen ontdekken op welke manier ze het beste leren, hoe ze dat kunnen bereiken en wat het belang van de leerstof is.
‘Wanneer je naar ieder individueel kind kijkt, komen de verschillende talenten naar boven.’
We gebruiken chromebooks bij verschillende vakgebieden en hebben eigentijdse boeken/methodes. Zo brengen we kennis over en leren we kinderen vaardigheden als samenwerken, presenteren en het verzamelen van informatie. We hebben hier bewust voor gekozen omdat we voor ons thematisch onderwijs vaak gebruik maken van computers om zelf dingen op te zoeken en uit te werken. Verder biedt de digitalisering ons mogelijkheden om leerlingen nog beter te volgen in hun onderwijsontwikkeling. Daarnaast werken de leerlingen nog veel op papier. Dit doen we bewust omdat:
- schrijven ervoor zorgt dat sommige zaken beter blijven ‘hangen’.
- we willen dat kinderen een goed leesbaar handschrift ontwikkelen.
- kinderen tijdens rekenonderwijs zaken leren uitrekenen op uitrekenpapier.
- we de chromebooks inzetten als een middel en niet als een doel.
Gedurende de dag en tijdens de pauzes is er voor de leerlingen veel ruimte om te spelen. Ze kunnen spelen op ons ruime, groene schoolplein en in het naastgelegen park met een groot voetbalveld en speelkasteel. We stimuleren spel door het aanbieden van verschillende materialen. Leerlingen kunnen bv voetballen, hockeyen, klimmen en klauteren en eigen spelletjes spelen. De leerlingen van groep 1 en 2 hebben een eigen schoolplein met prachtige graffiti-muren waar ze samen met de peuters spelen. Ook tijdens de lessen is er veel ruimte om te bewegen. In alle groepen worden afwisselende werkvormen ingezet waarbij leerlingen kunnen bewegen, bijvoorbeeld tijdens de reken- of spellingsles. Tevens krijgen de groepen wekelijks een gymles vanuit Sportservice, naast een gymles door de eigen leerkracht.